12 maj 2008

Status - Vecka 19

Utvecklingsarbetet avslutades denna vecka och rapportskrivandet har börjat på heltid.


WiiMove fungerar tillfredsställande men lider av en mikroskopiskt liten bugg samt en betydligt större. Den mindre handlar om en enkel färgsättningsmiss under under Options och kommer att rättas till efter att slutrapporten lämnats in den 21:a maj.


Den större buggen är mer problematisk och beror på att data divideras med noll vid träning av gester. Detta innebär att om en gest som tränas blir korrupt (händer relativt sällan men ändå för ofta för att ignoreras) kommer ingen av de tidigare inspelade gesterna att kunna identifieras.  Alla inspelade gester efter en korrupt gest tycks också bli korrupta. Lyckligtvis behöver man bara spela om den korrupta gesten för att eliminera problemet (tills nästa inspelning blir korrupt förstås). 


Tur i oturen är att man lätt märker när nolldivison har skett i samband med inspelning av en gest. Att spara en korrupt ges tar nämligen mycket längre än att spara en lyckad gest som max tar ungefär 2 sekunder. Denna bugg är vi dock säkra på att ha fixad tills presentationsdagarna den 2:a och 3:e juni.