02 februari 2008

Status - Vecka 4 och 5

Efter en inledande vecka av bollande av ideér och fördelningar av ansvar har vi mot slutet av vecka 5 kommit fram till vad vi vill göra.

Vi vill utveckla ett verktyg för att spela in och identifiera gester utförda med Nintendos Wiimote. Detta verktyg skall vi sedan tillämpa genom att styra en mediaspelare. Vi använder alla i gruppen olika sorters mediaspelare till vardags och vi tror att möjligheten att styra dessa med Wiimoten skulle vara både smidigt och roligt. Vi vill dessutom konstruera programmet så att det är möjligt att utveckla styrning med gester för alla möjliga program. Att hårdkoda det till en mediaspelare känns tråkigt. Att skapa en bas för vidare utveckling finns det dessutom ett behov av. Program existerar för att använda Wiimoten till exempelvis mängder med mediaspelare men i de fallen finns bara stöd för Wiimotens knappar. Dess potential har inte utnyttjats fullt ut ännu.

Vi har valt att ignorera stöd för PDA:er. Detta är ointressant för vår tillämpning och skulle troligtvis ta upp för mycket av vår arbetstid. Att skriva ett program för att överföra accelerationsmåtten med mera från Wiimoten har vi också struntat och kommer att använda oss av ett färdigt bibliotek. De färdiga applikationerna för detta är så pass bra och vi vill hellre koncentrera oss på identifieringen av gester och tillämpningen.

Vi vill gärna ge användaren möjlighet att själv bestämma vilka gester de vill använda för olika funktioner i mediaspelaren. En användarundersökning kommande vecka skall undersöka detta mer i detalj.

Vi utvecklar kanske stöd för feedback i form av audio via Wiimoten samt möjligheterna att använda den som mus och lägga till media i mediaspelaren. Audiofeedback kan vara av nytta när användaren inte ser dator- eller TV-skärmen. WiiremoteJ har stöd för detta men inte Wiimote Lib. Beslut tas kommande vecka. Att utveckla en accelerometerstyrd mus borde inte vara ett problem men har vi inte tid att göra det bra så struntar vi i det.

Kommande vecka skall algoritmer för gestidentifiering utvärderas, användingsundersökningen skall utföras och systemarkitekturen skall börja tas fram.

01 februari 2008

Möte 01.02.08

Möte: Inom gruppen.
Närvarande: Aram, Johan, Fredrik, Erik och Alexander
Uppgifter till mötet: Alla utförda.
Gjort detta möte:
  • Tidigt första utkast (skiss) av planneringsrapporten skriven.
  • Genomgång av Alexanders och Eriks undersökningsmall. Alla var nöjda.
  • Genomgång av Arams, Fredriks och Johans utvärdering av Wiigee, Wiimote Lib och WiiremoteJ. Det lutar åt användning av WiiremoteJ och därmed Java men ingenting är bestämt ännu.
  • Motivering av designval i projektet.
Beslut:
  • Återkopplingen för inlämningsuppgift 1 i kursen Informationskompetens har bokats den 15.02.08 13.30.
  • Föreläsningen i skrivmetodik har bokats den 07.02.08 13.00.
  • Alexander skall härmed sammanfatta projektets status med en rapport varje söndag.
Uppgifter till nästa möte:
  • Aram, Fredrik och Johan: Lägga upp utvärdering av Wiigee, WiiremoteJ samt Wiimote Lib på bloggen. Den kommer sedan kompletteras när vi valt bibliotek.
  • Alexander: Skall förse övriga i gruppen med hittat material rörande metoder för gestidentifiering med accelerometrar.
Att göra nästa möte:
  • Välja programmeringsspråk i form av biblioteken Wiimote Lib (C#) och WiiremoteJ (Java).
  • Förbättra planeringsrapporten. Diskutera tidsplaneringen mer i detalj.
  • Motivera våra designval.
  • Diskutera undersökningen och dess mall.
  • Bestämma start för skrivning av slutrapporten inför halvtidspresentationen.
Kommentar: Motiveringarna bakom designvalen samt delen av projektspecifikationen från förra mötesprotokollet kommer flyttas till den kommande veckodagboken för projektets status.

Tid: 2 h 45 min

29 januari 2008

Vecka 4 - Erik Johansson

Aktivitets- och tidsrapport för vecka 4.

  • Torsdag 170.1.08: Introduktionsmöte med alla i gruppen (förutom Fredrik Bergroth) samt handledarna.

  • Måndag 21.01.08: Första mötet med hela gruppen.

  • Tisdag: 22.01.08: Andra mötet med hela gruppen.
    Introduktionsföreläsningar i kursen för kandidatarbetet.

    Informationssökning på internet efter hur wiimoten fungerar.

  • Torsdag 24.01.08: Andra mötet med hela gruppen samt handledarna (se mötesprotokoll för 24-01-08). Föreläsning i kursen i informationskompetens. Arbete med inlämningsuppgift 1.

  • Fredag 25.01.08: Sökt information om olika program

Tid denna vecka: 12 h

Totalt: 12 h

28 januari 2008

Möte 28.01.08

Möte: Inom gruppen. Dock ett kortare inhopp av Staffan.
Närvarande: Aram, Fredrik, Erik, Johan och Alexander (+ Staffan)
Uppgifter till detta möte: -

Beslut: 
  • Veckorapporterna skall från och med denna vecka och framöver vara inne under söndagen. Vid behov av hjälp kontakta Alexander.
  • Lunchmöte 12.15 varje måndag för att förbereda oss inför handledningsmötet.
  • Kommande möte fredag 9.00. Kontakta Alexander för plats.
  • Erik är nu ansvarig för interaktionsdesign.
Tips från Staffan: 
  • Designa tillämpningen så att den kan luras och tro att en Wiimote är ansluten. Mycket tid vid testning kan sparas på detta sätt. Kan ta en halv till en vecka extra.
Uppgifter till nästa möte:
  • Alexander och Erik: Hitta mallen för arbetskontraktet.
  • Alla: Komma på ideér till kontraktet.
  • Alexander och Erik: Ta fram en mall för undersökningen att bestämma krav på användbarhet på tillämpningen.
  • Aram, Fredrik och Johan: Utvärdera WiiremoteJ, Wiigee och GlovePie.
Att göra nästa möte:
  • Ta fram en projektplan.
  • Behandla resultaten av de utförda uppgifterna.
  • Motivera våra val rörande projektspecifikationen.
Tid: 1 h 30 min

Vecka 4 - Johan Boberg

Aktivitets- och tidsrapport för vecka 4.
  • Torsdag 17.01.08: Handledarmöte.
  • Måndag 21.01.08: Möte med gruppen.
  • Tisdag: 22.01.08: Möte med gruppen. Föreläsning.
  • Onsdag: 23.01.08: Surfade runt på Youtube och tittade på videos om WiiMote. Läste lite om hur WiiMoten kommunicerar. Fixade en grupp på Google Groups.
  • Torsdag 24.01.08: Handledarmöte. Föreläsning.
  • Söndag 27.01.08: Surfade runt på lite sidor rörande WiiMote och Java.
Tid denna vecka: 8 h
Totalt: 8 h

Vecka 4 - Aram Taieb

Aktivitets- och tidsrapport för vecka 4.
  • Torsdag 17.01.08: Introduktionsmöte med alla i gruppen (förutom Fredrik Bergroth) samt handledarna.
  • Måndag 21.01.08: Första mötet med hela gruppen (se mötesprotokoll för 21.01.08).
  • Tisdag: 22.01.08: Andra mötet med hela gruppen (se mötesprotokoll för 22.02.08). Introduktionsföreläsningar i kursen för kandidatarbetet.
  • Torsdag 24.01.08: Andra mötet med hela gruppen samt handledarna (se mötesprotokoll för 24.01.08). Föreläsning rörande kursen i informationskompetens. Surfade runt på länkarna från Alexander och kollade in wiiremoteJ-biblioteket.
Tid denna vecka: 10 h

Totalt: 10 h

Vecka 4 - Fredrik Bergroth

Aktivitets- och tidsrapport för vecka 4.

  • Måndag 21.01.08: Första mötet med hela gruppen (se mötesprotokoll för 21.01.08). Läst om wiimotens hårdvara samt kollade upp möjligheterna att skriva en plugin till winamp. Kollade även efter tänkbara algoritmer.
  • Tisdag: 22.01.08: Andra mötet med hela gruppen (se mötesprotokoll för 22.02.08). Informationssökning på internet. Introduktionsföreläsningar i kursen för kandidatarbetet.
  • Torsdag 24.01.08: Andra mötet med hela gruppen samt handledarna (se mötesprotokoll för 24.01.08).
  • Fredag 25.01.08: Föreläsning rörande kursen i informationskompetens. Informationssökning på internet.

Tid denna vecka: 12 h
Totalt: 12 h

27 januari 2008

Möte 24.01.08

Möte: Med Kalle och Staffan.
Närvarande: Aram, Fredrik, Johan, Erik, Alexander samt Staffan och Kalle.
Uppgifter till detta möte:
  • Alla har börjat föra dagbok.
  • Mötestid varje måndag 15.30 med Kalle och Staffan fastslagen.
  • Alexander har ideér för mallar och har tittat på tider för obligatoriska moment i kursen i informationskompetens.
Info från Kalle och Staffan:
  • Ett arbetskontrakt skall skrivas mellan er i gruppen och läggas upp på bloggen. Hur hanteras brott mot de regler ni satt upp?
  • Utöver bloggen kommer vi tilldelas utrymme för en webbplats. Ni kan läka till eller från den.
  • Ta fram en projektplan så fort som möjligt för feedback. Senast tills om två veckor.
Tips från Kalle och Staffan:
  • Fler roller. Någon/Några för gränssnittsbiten. En visionär. Diskutera detta.
  • Wizard of Oz - modell för utvärdering av användbarheten av tillämpning. Testa människor som inte är vana vid datorer och liknande gränssnitt.
  • Dokumentera allt ni gör så att ni inte glömmer bort det.
  • Ljuduppspelning via Wiimoten.
  • Bestäm vad ni tycker är intressant respektive ointressant så ni kan begränsa projektidén och leta lämpliga applikationer.
  • Analysera vad man och vad ni vill göra med en mediaspelare.
  • Dela upp arbetet så de som är bra och intresserade av något arbetar med detta.
  • Tillämpningen skall visualisera vad system tolkade att användaren gjorde. Feedback är viktigt.
  • GANTT och Todoist för projektstyrning och planering.
  • Innan ett mål sätts upp gör ett test och undersök om det är rimligt eller ens möjligt att genomföra.
  • Uppföljning vid varje möte så inga uppgifter halkar efter.
Diskutera vid nästa möte:
  • Projektplanen.
  • Specifiera projektet!
  • Titta på mallen för arbetsavtalet.
  • Tidsplanering med GANTT.
  • Roller och ansvarsområden.
  • Uppdelning i faser och en prioritetslista.
  • Kalles och Staffans tips.
Tid: 1 h